Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Laluan Sutera - Segmen I

Singapore - Kuala Lumpur - Xian - Jiuzhaigou - Lanzhou - Zhangye - Dunhuang - Xian - Kuala Lumpur - Singapore

Cukup cantik. Rintik-rintik hujan sedikit membelai perasaan aku pada ketika ini. Aku yang masih berjaga malam, tidak mempunyai apa-apa perancangan selain melangut di atas meja. Cukup cantik kalau aku kongsikan sedikit cerita perjalanan tempoh hari. Selama 10 hari, Tuhan telah memberikan kesempatan untuk aku berkelana di Tanah Besar China yang cukup ramai penduduknya tapi aku tak menyangka bahawa Bumi-nya tetap luas kerana masih ada lagi beberapa daerah terpencil yang kurang manusia, tiada bunyi bingit kota. Yang ada cuma hadiah buat pengunjung berbentuk keindahan alamnya dan budayanya juga. Sewaktu dalam perancangan awal, yang terlintas dalam fikiran ialah gambaran sami-sami Buddha berterbangan dan gunung-ganang yang menjemput masuk ke dalam dasar keindahan yang memukau. 

Dari Kota Singa ke Johor Bahru, aku merentas Tambak Johor. Pada ketika itu, perjalanan yang biasanya memakan masa satu jam, telah menjadi hampir tiga jam. Memang begitu perkiraan sebenarnya kalau diambil kira macet atau ramainya orang di bangunan imigrasi Singapura atau Malaysia seakan ada rusuhan. 

Sampai sahaja di Johor, 'Shuttle Bus' dari Johor Bahru Sentral membawa aku melungsur ke Lapangan Antarabangsa Senai. Oleh kerana bergaya 'backpacker', segalanya yang percuma aku sebat, termasuk 'Shuttle Bus' ke Lapangan Terbang ini yang percuma. Cuma harus menempah dan membuat salinan tiket bukti tempahan secara online. Mudah. Cuma mengambil masa satu jam sahaja untuk sampai ke Lapangan Terbang Senai dari JB Sentral. Terlupa hendak ingatkan bahawa Shuttle Bus' percuma ini untuk pengguna Air Asia sahaja.

Segala kelengkapan individu pastinya sudah cukup untuk perjalanan pada kali ini. Tidak banyak yang dibawa, cuma barang asas bahkan, pakaian cuma dua pasang sahaja tetapi baju sejuk wajib dibawa demi melawan pelukan dingin cuaca di sana. Oleh kerana musim luruh dan hampir memasuki musim dingin, sudah tentu peratus keinginan untuk mandi adalah rendah. Jadi kelengkapan pakaian adalah memadai, kecuali engkau memang metroseksual. Lagipun memang tidak ada niat untuk membayar caj bagasi kerana target berat bagasi adalah kurang 7kg.

Aku membelek-belek peta-peta lokasi yang di-print hampir setebal 4mm. Rasanya aku betul-betul tidak sabar untuk memulakan perjalanan. Pelbagai gambaran berlari-lari dalam benak. Oh ya, memang kami jangka, segala nagivasi akan berbentuk manual tanpa Google, Facebook, Instagram, mahupun Twitter. Hal ini menambah seru perjalanan pada kali ini. Untuk pengetahuan, semua bentuk aplikasi media sosial disekat di sana dan 'search engine' yang boleh digunapakai ialah www.baidu.com. Jadi komunikasi asas Mandarin sedikit sebanyak bakal membantu bagi memudahkan perjalanan kami.

Cerita pasal tiket promosi dua hala dari Johor Bahru ke Xian yang berharga RM652, cukup membuat aku dan orang lain pastinya tambah terpesona untuk menjelajah dengan bajet rendah. (Gelak sekejap)

Berikut merupakan senarai makhluk yang terlibat dalam perjalanan pada kali ini. Aku beruntung kerana bertemu dengan insan-insan ini kerana bukan senang hendak mencari teman yang sekepala apatah lagi berbeza latar belakang dan bangsa, agama serta negara. Secara jujur, teman berkelana juga harus memainkan peranan penting dalam menjayakan sebuah pelan pengembaraan.

1. Gunawan Adi Waskito - Berasal dari Kopo, Bandung. Dia pernah mengaku kacak dan kelakar.
2. Victor Adi Martono - Berasal dari Kopo, Bandung. Aku sifatkan dia ini jenis pandai bercerita. 
3. Maria Kartika - Seorang gadis 'decision maker' yang cekap dan pantas. Mempunyai darah orang Flores dan tinggal di Jakarta, membuatkan aku bertambah yakin dengan keperibadiannya.
4. Asyraf Maskan - Seorang nubis yang suka berangan-angan tapi melangit. 

Setelah 5 jam memecut laju dalam ketinggian pesawat 4500' di udara, kami sampai di Xian (Shaanxi) tepat jam 11:00 malam. Penat tidak terasa mungkin kerana perjalanan malam yang membuatkan aku enak dibuai mimpi. Para penumbang juga tidak banyak buat hal. Rata-rata penumpang adalah warganegara China.

Sesampainya kami di kota Xian yang tersohor ini, kami dikejutkan dengan teknik meludah orang-orang di sini, yang bagi aku cukup mengerikan semacam torpedo. Victor hampir saja terjerumus ke dalam satu kolam air liur yang bertakung hasil ludahan air liur serta kahak seorang lelaki yang duduk di sebelahnya. Kami hanya mampu tertawa. Malam itu, kami ditemani plug-plug pengecas telefon bimbit serta sofa mesin urut yang kami cabut plugnya agar tidak memekik-mekik bunyi amaran. Beruntung betul kami pada malam pertama di kota Xian dan pandai mengambil kesempatan!

Deringan jam loceng tepat jam 4:00 pagi sedikit membingitkan telinga. Terpaksa bangun awal untuk mengejar kapal terbang dari Xian ke Jiuzaighou, yang bakal menjadi destinasi pertama kami. Untuk Jiuzaighou, aras tak-sabar-nak-eksplorasi adalah agak tinggi kerana terpukau dengan keindahan tasik emerald nya dan pemandangan musim luruh yang aku tak pernah lihat dan alami sendiri. Siap sedia roti halal dan air minum di tangan, aku berjalan ke Terminal Dua, untuk penerbangan domestik yang tidak jauh dari Terminal Satu, tempat kami tidur tadi. Merentas jejambat pada awal pagi, dan lampu-lampu utama sepanjang jalan masih terpadam. Kesejukkan sampai menggigit tulang mulai terasa. Aku jalan laju-laju dengan harapan otot berkerja kuat menghasilkan haba dan menambah kehangatan perasaan untuk memulakan penjelajahan pada hari pertama!

Semasa melewati laluan bergajah merentasi Terminal 2 Lapangan Terbang Shaanxi, terdapat beberapa buah kotak kubikal yang aku sangkakan tandas. Rupa-rupanya kotak-kotak kubikal ini adalah hotel jimat, khusus buat sesiapa yang mungkin memerlukan tempat tidur sebenar yang selesa, walaupun bukan lima bintang, cukup lengkap dengan plug elektrik, katil untuk seorang, cuma tandas tidak disediakan. Boleh tahan, cuma tak dapat informasi tentang harga per malam kerana kaunter cuma buka dari jam 8:00 pagi hingga 10:00 malam. Bagi aku, terlentang di atas lantai di ruang menunggu sudah cukup selesa. Sebab itu aku sentiasa bawa 'sleeping bag' ke mana sahaja. 'Sleeping bag' berjenama Giant pun sudah cukup untuk menghangatkan badan dan mengalas tempat tidur. Sebenarnya malam itu, kami gagal menemui ruang menunggu akibat gagal memahami papan tanda yang semuanya dalam tulisan karakter bahasa Mandarin. Pilihan paling terbaik ialah curi-curi tidur di atas kerusi mesin mengurut yang telah dimatikan suiznya. 

Selain barisan kerusi-kerusi di ruang menunggu, terdapat juga kemudahan asas seperti air panas dan sejuk. Ini adalah kemudahan yang dicari-cari bagi mereka yang mahu masak mee segera untuk mengalas perut. Perut aku pun memang dah berkeroncong sejak dari tadi kerana tiada sumber makanan halal. Cukuplah kismis dan kurma yang aku bungkus dari rumah menjadi alas perut. Cukuplah gizi untuk pagi itu.

Sepanjang persinggahan kami, plug elektrik juga tersedia di kebanyakkan stesen kereta api atau kapal terbang. Kalau tidak silap ada 8 jenis suiz iaitu untuk plug tiga pin, dua pin, USB, USSB dan sebagainya, terletak berhampiran dengan ruang menunggu. Setiap kali hendak mengecas telefon bimbit, aku tak berjaya mendapatkan suiz yang kosong mungkin kerana sering menjadi rebutan orang. Di China, plug dua pin atau tiga pin berbentuk plat besi (bukan silinder) digunakan sebagai saiz normal untuk suiz elektrik.

Kelihatan dua gadis Sepanyol menghampiri kami. Sedang asyik mengunyah kurma, aku terus melontarkan senyuman tapi malang, senyuman terpelanting balik. Boleh tahan sombong minah Sepanyol ini atau memang senyuman tak gosok gigi aku kurang memberangsangkan. Niat baik untuk memulakan komunikasi dan sesi perkenalan gagal. 

Penerbangan dari Shaanxi atau Xian ke Jiuzhaigou mengambil masa 1 jam 45 minit. Tiket China Eastern ini kami sudah tempah dan beli sebelum menjejakkan kaki ke sini, termasuk juga tiket kereta api dari lokasi ke lokasi utama yang telah menjadi target untuk kami jejaki. Kos penerbangan boleh dikatakan agak mahal di sini iaitu minimum 100 RMB untuk sehala. 

Semasa mendarat, kelihatan pergunungan yang berbatu dan berwarna kelabu. Dari atas ketinggian ini, ajaibnya, boleh dilihat perkampungan kecil di antara lurah gunung. Puncak pergunungan Tibet yang memiliki pemandangan yang sama dengan banjaran Himalaya ini disaluti salji putih, tambah bersinar dengan limpahan cahaya Matahari terbit pada ketika itu. Tingkap kapal terbang China Eastern ini membingkai pemandangan yang cukup mengujakan ini. Saat yang paling indah menyambut kedatangan aku ke provinsi Sichuan. Terasa disambut mesra. 

No comments: