Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Kembara di Bumi Jawa Timur Segmen II - Madakaripura and Nyalaan Api Biru Ijen Yang Memukau

Johor Bahru - Jogjakarta - Surabaya - Malang - Banyuwangi - Malang - Jogjakarta - Johor Bahru

Sambungan kepada Segmen I dalam Kembara di Bumi Jawa Timur Segmen I - Bromo Meletuskan Rasa Kagum

Madakaripura, Sebuah Tempat Terakhir Meditasi Gadja Madha Sebelum Hilang

Perjalanan dari pergunungan Bromo ke Madakaripura mengambil masa 45 minit dari Desa Cemoro Lawang, ke Lumbang, Probolinggo. Air terjun yang tertinggi di Pulau Jawa dan kedua tertinggi di Indonesia ini tidak tercatat dalam pelan asal kembara ke Jawa Timur namun sengaja aku selitkan kerana alang-alang sudah ke sini. Pelan awal adalah untuk menghabiskan masa yang lama ketika di Banyuwangi nanti.

Secara amnya tempat ini harusnya terjaga tetapi malangnya sewaktu melakukan perjalanan tidak kurang 500m ke tempat terletaknya dua air terjun utama, didapati beberapa keping plastik terbuang kelihatan mencacatkan sedikit pemandangan. Manusia memang tidak pernah belajar daripada beberapa siri kejadian bencana alam yang sudah jelas akibat tangan manusia sendiri. Teringat ungkapan dalam novel Secret of Savanna, ketika datuknya yang suka berburu sakit. Dahulu dia suka menembak itik di tepi tasik, tetapi hari ini bilangan itik semakin berkurang dan kemungkinan lesap. Menjelaskan bahawa dirinya ibarat itik tersebut yang mungkin akan 'lenyap', menyedari bahawa kehilangan itik-itik yang sering terbang saat Matahari terbenam itu adalah akibat tangannya sendiri. Aku menutup halaman novel dan kembali menikmati angin yang masuk deras melalui tingkap kereta. Pak Dwi Bakso nampak sedikit keletihan setelah memandu hampir 4 jam dari Surabaya ke sini. Apa tidaknya, apabila kami sampai di Stasiun Surabaya Gubeng, kami terus bertemu Mas Dani dan berdoa dapat menyewa satu kereta buat perjalanan selama tiga hari. Agak tergesa-gesa.

Selesai memberi salam terakhir dalam tahiyat akhir, aku menolak daun pintu musollah dan berjalan menuju tempat duduk Mas Dani dengan penuh harapan. Setelah membuat mimik muka seakan bertanya mengenai hal kereta sewa, Mas Dani memberikan berita baik kerana berjaya mendapatkan kereta bersama Mas Dwi Bakso. Kemunculan Mas Dwi Bakso pada jam 12 tengah malam waktu Indonesia Timur seakan upacara gilang-gemilang. Hanya Tuhan saja tahu perasaan girang kerana optimis dengan pelan saat terakhir. Oh ya, ada sebab kenapa dipanggil Mas Dwi Bakso. Hanya Mas Arifin, dan kami bertiga sahaja yang tahu.
 
Diceritakan dua air terjun setinggi 200 meter ini merupakan tempat bermainnya Gadja Madha pada zaman kegemilangan kerajaan Majapahit di Pulau Jawa ini. Salah satu air terjun ini terdapat gua tempat pertapaan Gadja Madha tetapi sayangnya tidak ada jalan akses untuk ke situ. Pastinya gua yang diceritakan memiliki keunikan tersendiri. Rasa ingin tahu amat membuak tetapi menghormati budaya dan adat setempat adalah menjadi keutamaan. Satu lagi air terjun di sebelah sisi kanan, merupakan tempat bersiram Gadja Madha. Pada mulanya agak berhati-hati saat melakukan terjunan dan menghampiri ke kolam permandian Gadja Madha kerana teringat pesan orang-orang tua jikalau berkunjung ke sebuah tempat yang angker, kena mintak izin dahulu. Tambahan lagi, agak pelik kerana pengunjung lokal yang lain tidak berpakaian mandi malah memakai baju hujan.
 
Keluasan kolam tempat jatuhan air terjun madakaripura yang mencapai 300 meter persegi dan dengan kedalaman kira-kira 7 meter ini cukup menghairahkan buat mereka yang inginkan kesegaran dan melupakan bebanan kerja yang menggunung. Saat memasuki seakan gerbang masuk, mata melihat ke atas dan pemandangan air terjun yang seakan jatuh dari lubang di langit, membuat aku terpegun dan mengagumi ciptaan Tuhan ini. Pemandangan tebing tinggi berbentuk ladam kuda dan batuannya yang dipenuhi tumbuhan hijau ini jarang sekali dapat dilihat di Hutan Hujan Tropika seperti Malaysia. Tanpa berfikir panjang, aku segera menghamparkan tubuh di dalam kolam air terjun tersebut. Saat mengapungkan badan dan air menutupi hingga paras telinga, bunyi deruan air menjadi penyumbat kepada kebisingan kota. Terasa tenang, lebih-lebih lagi bila memejamkan mata sambil muka menghadap limpahan cahaya Matahari.

Aku memang suka begini, mencuri kesempatan untuk menikmati hal-hal kecil yang jarang sekali orang boleh faham.

Nyalaan Api Biru Ijen Yang Memukau

Menyambung perjalanan daripada daerah Probolinggo menuju ke Banyuwangi adalah misi setelah meninggalkan keajaiban air terjun Madakaripura.
 
Kami melewati sebuah Power Plant yang sangat besar, mencakupi hampir seluruh kawasan pantai yang panjang. Kelihatan beberapa terminal tempat air laut diproses untuk menjadi air tanpa mineral supaya pas menjadi air yang dipanaskan di dalam 'Water Tube Boiler' untuk menjana elektrik. Sedikit sebanyak, tempat ini mengingatkan aku kawasan perindustrian Gebeng, tempat aku menjalani latihan industri selama 8 bulan. Dari dalam kereta, kelihatan alunan ombak sangat kuat dari kejauhan. Hampir sepanjang laluan berbukit ini dipagar dan dipasang papan tanda 'Dilarang Berjualan Di Sini'. Boleh disimpulkan, hampir seluruh celah jalan di Indonesia terisi dengan padat angkringan atau lesehan tempat makan. Pernah ada seorang teman kenalan baru di Indonesia mengatakan bahawa tanpa kemahiran, hidup di Indonesia ini susah. Dengan kemahiran lah mereka mencipta perkerjaan. Rakyatnya yang terlalu padat tidak memungkinkan peluang pekerjaan makan gaji dapat diperoleh dengan mudah.
 

Tanpa segan silu, aku duduk mencangkung di tepi dapur daripada unggun api kerana tidak dapat menahan lagi kedinginan. Unggun api yang diceritakan hampir 100 tahun tidak pernah padam, betul-betul membuat suasana tengah malam itu hangat sedikit. Kami sempat berbual kosong dengan Pak Eko, Rasydan bersama seorang temannya. Tempat ini merupakan sebuah pondok jualan dan ruangan ini adalah dapur bersama ruang tidur kerana terdapat dua katil terletak di posisi tidak jauh dari unggun api. Perbualan kami menyentuh soal budaya Jawa Timur, sehinggalah berkenaan pesantren-pesantren yang banyak dibangunkan di daerah ini. Menyambung lagi perbicaraan kami, Pak Eko menerangkan perbezaan kelompok Muhammadiah dan UN yang sering mendapat khabar fahaman yang sedikit berbeza. Secara penilaian sendiri, aku sangat mengagumi budaya tidak mengenal warna kulit dalam masyarakat Indonesia. Bangsa atau etnik apa pun, mereka masih berbicara dalam satu bahasa dan persefahaman. Kalau di pejabat pun, rata-rata mereka sangat menjaga semangat persaudaraan atau setiakawan. Malah kalau perempuan, layanan kelas pertama pasti diberikan. Istilahnya 'gentleman'. Kalau nak dibandingkan dengan orang lelaki Malaysia tipikal macam aku, memang kalah. Kerana itu jugalah kami (rakan senegara) kadang-kadang bertelagah dan bercanda soal lelaki 'gentleman'.

Masih ada sisa lebih kurang 3 jam untuk mencapai jam 2 pagi yakni waktu bermulanya pintu pondok pendaftaran masuk ke Gunung Ijen dibuka buat pendaki. Kami sambung berceloteh mengelilingi unggun api tadi. Dua buah katil yang lengkap dengan selimut pada tengah malam itu sungguh menyelerakan sehingga beberapa menggoda kelopak mata aku untuk sesekali berkedip cepat.

Orang seperti Pak Eko adalah pejuang hidup yang sebenar. Beliau merupakan bekas pekerja tambang sulfur di kawah Ijen beberapa tahun yang lalu. Pekerjaan mengandar 80kg batuan sulfur naik dan turun ke kawah Ijen adalah bukan sesuatu perkara yang mudah. Aku mendengar cerita Pak Eko sambil melihat-lihat bara kayu Akasia yang merah menyala seperti butang kecemasan Ultraman ketika kehabisan tenaga. Teman Pak Eko menambah satu batang kayu Akasia sepanjang satu depa lagi untuk membina bara tambahan supaya tidak mati.

Selepas membuat operasi buang appendiks, Pak Eko membuat keputusan untuk berhenti menjadi penambang sulfur. Daripada raut wajah Pak Eko, susah untuk mencari kedutan kecuali kedutan di mulut dan mata ketika melemparkan senyuman tenang. Orangnya tenang. Kadang-kadang cemburu melihat orang di sini. Mereka kelihatan tenang, bersyukur dengan keperluan asas di desa tempat tinggal. Air saluran adalah asli dari air mata gunung, kebun sayur terbentang luas dan rumah cukup sekadar tempat berlindung panas dan hujan. Sumber alam sangat dekat tetapi harus rajin mendapatkan dan mengolah sumber tersebut.

 

Kembara di Bumi Jawa Timur Segmen III - Malam Ambang Kemerdekaan Indonesia di Kota Yogjakarta

Johor Bahru - Jogjakarta - Surabaya - Malang - Banyuwangi - Malang - Jogjakarta - Johor Bahru
 
 

Sumber foto: Merayap 66
 
Pelan data jaringan internet Telkomsel hampir tamat. Aku mencaci dalam diam. Mujur Matahari terbenam yang terlihat di jendela keretapi Bima dari Malang ke Yogjakarta seakan memujuk hati. Hamparan sawah padi menghijau yang tak berhenti mengujakan sehingga tak sedar sebelah pipi hampir melekat di jendela kaca. Bila kau sendiri dan dihidang dengan pemandangan sebegini, fikiran menerawang jauh memikirkan kejadian diri, alam, tentang masa silam tak ubah seperti menonton layar tancap filem kuno. Segalanya hitam putih. Kadang-kadang, fikiran menerobos pula ke dimensi lain. Luar daripada kotak. Betul lah orang kata, dengan mengembara sendiri, sedikit demi sedikit, kau bakal mengenal diri sendiri. Apa yang kau mahu, dan apa yang kau tak mahu.
 
Dua orang cewek berjilbab di sebelah, sedang asyik menjamah nasi lemak. Bunyi menguyah nasi bersama sambal ikan bilis, membuatkan aku sedikit terliur kerana sekeping roti yang aku beli di Alfa Maret tadi sebelum melangkah masuk ke gerabak keretapi nampaknya gagal mententeramkan perut yang berkeroncong. Aku harus membeli nasi lemak paket di kantin, walaupun harganya agak mahal, sekitar 25,000 Rupiah.
 
Selesai suapan nasi lemak yang terakhir ke dalam mulut, kelihatan gadis berjilbab yang di depan sedang mengangkat takbir dan di sebelahnya, kelihatan gadis berjilbab ungu memegang Al-Quran. Kedengaran sayup-sayup bacaan ayat Al-Quran dengan tarannum yang menenangkan. Kemungkinan mereka dari pesantren di daerah Surabaya atau Malang untuk pulang ke kampung sempena cuti hari Kemerdekaan Indonesia. Di Jawa Timur ini, Islam boleh dikatakan benar-benar diamalkan kebanyakkan golongan anak-anak desa yang tidak tercemar oleh budaya luar. Terkadang timbul rasa cemburu bagaimana mereka istiqamah dalam apa jua keadaan termasuklah ketika bermusafir di dalam keretapi dan sebagainya.
 
Tepat jam 9:45 malam, kedengaran hon yang kuat datang dari keretapi yang aku naiki. Bunyinya yang kuat membuatkan beberapa orang penumpang yang tadinya enak dibuai mimpi, terjaga dengan dahi yang berkerut.
 
Perlahan-lahan, keretapi berhenti. Tulisan Yogjakarta terpampang di luar saat melangkah keluar daripada pintu cabin nombor 1. Udara di Malang jelas berbeza dengan udara di sini tetapi aura kota di lembah tiga sungai ini, memiliki keistimewaan termasuklah bangunan tinggalan Belanda di samping kiri dan kanan jalan. Apatah lagi saat terjumpa papan tanda jalan bertulisan 'Jalan Malioboro'. Dari tadi, aku lihat ramai orang beratur ingin mengambil foto kenangan berasama 'Jalan Malioboro' itu tadi. Aku cuba memujuk hati untuk tidak berbuat demikian kerana memikirkan banyak masa lagi untuk ke situ saat kosong. (Ketawa sendiri)
 
Bermula di Jalan Malioboro, aku masuk ke celah lorong-lorong kecil yang terhias indah dengan papan tanda 'hostel' sepanjang laluan. Seakan memasuki sarang backpackers, aku tersenyum kerana senang. Target saat malam ambang kemerdekaan negara Indonesia itu adalah untuk mendapatkan kamar tidur yang murah, selesa dan lebih penting ada jaringan WIFI buat si pengembara solo untuk membuat pelan perjalanan. Malam 17 Augustus 2015 itu nampaknya terlalu kejam buat diriku apabila hampir semua hostel memasang tanda 'full' tandanya sudah penuh. Dengan optimis, aku teruskan langkah dan melewati satu pentas terbuka yang menampilkan pertunjukkan wayang kulit bersama boneka-boneka berwajah ganjil. Bayang-bayang wayang kulit menari-nari dibalik tirai putih diselangi suara tukang cerita yang sedang berceloteh dalam bahasa Jawa halus. Setelah satu karakter keluar layar, batangnya dicucuk ke batang pisang yang terlantar dibalik layar. Keluar karakter yang baru dan itu tandanya aku sudah terlalu lama disitu terbuai dengan penceritaan.
 
Sesuatu yang menarik seakan menyambut kedatangan aku ke sini.
 
Aku sambung melangkah ke hadapan tetapi masih lagi ingin terjengah, mengintai-ngintai ke belakang betapa aku ingin lagi menyaksikan pertunjukkan wayang kulit itu tadi sampai tutup kedai.
 
Hampir seluruh pelosok daerah ini aku kelilingi tetapi jawapan si mas-mas dan mbak-mbak kaunter masih lagi 'Kamarnya udah penuh mas'. Maka dengan itu, aku membuat keputusan untuk berpatah balik ke Stasiun Tugu Yogjakarta dan melelapkan mata untuk menanti hari esok.
 
Jalan Pasar Kembang masih dipenuhi orang, rata-rata pelancong luar dan orang lokal yang masih bermata segar bugar menyaksikan sambutan kemerdekaan Indonesia. Kerana terlalu penat, aku seakan tidak terlalu fokus dengan sekeliling. Kira-kira jam 2 pagi, aku hampir memasuki kawasan Stasiun Tugu Yogjakarta. Saat melewati sebuah lorong kecil yang agak suram, tiba-tiba muncul sosok tubuh seorang lelaki di bawah limpahan lampu jalan bersama basikal atau sepeda yang dibonceng.
 
Dengan wajah yang keras tetapi suara yang sopan, dia memulakan topik perbicaraan.
 
"Mas, dari tadi kayaknya saya udah ketemu masnya hampir tiga kali lewat jalan ini."
 
"Iyya Pak, kamarnya lagi penuh."
 
"Gapapa, ayuhlah ke rumah saya, nginep satu malam. Numpung udah lewat malam nih."
 
Dengan meletakkan sepenuh kepercayaan, aku mengikutnya dari belakang.
 
"Malam ini, malam kemerdekaan Indonesia mas." Aku tak banyak cakap dan menganggukkan kepala. Kami melewati beberapa lorong kecil yang aku sendiri bingung arahnya ke mana dan laluan itu cuma sedepa luasnya. Sesekali, dia turun dari basikal dan mendorong basikalnya di sisi.
 
"Di sini ga bisa bawa sepeda mas, nanti orang terjaga tidur."
 
Lebih kurang 10 minit, kami tiba di sebuat rumah yang sangat bersih, kosong tanpa ada perabot mahupun hiasan, lantainya putih, dindingnya putih bersih seperti rumah tinggal yang ada penjaganya. Terdapat tiga kamar yang cukup luas.
 
"Aku di syurga ke?"

 
Setelah melorotkan kedua-dua belah stoking, lelaki tadi yang bernama Pak John, duduk bersila di hadapan aku. Kami mula memperkenalkan diri. Bahasa tubuh Pak John sangat ikhlas termasuklah ketika membuaikan tangan semasa mempersilakan aku untuk masuk ke dalam kamar. Kerana itu juga kepercayaan aku terhadap dia semakin kuat. Bukan seorang preman atau orang yang cuba berbuat jahat mahupun mengambil kesempatan. Menurut Pak John, dia memang berasal dari Yogjakarta dan di rumah inilah, sambil telapak tangannya menampar-nampar lantai kamar, dia telah lahir dan membesar. Oleh kerana sudah larut malam, aku gagal menemui apa-apa papan tanda yang tertulis kawasan ini. Pak John sesekali bercakap menggunakan Bahasa Inggeris. Dia merupakan seorang pelayar di USA 10 tahun yang lalu dan itu cukup menjelaskan  kefasihan Bahasa Inggerisnya. Aku tidak terlalu banyak bertanya mengenai hal keluarga kerana tidak mahu menyentuh isu yang terlalu peribadi sedangkan dalam benakku, memikirkan terlalu banyak kemungkinan.

Seperti biasa, aku menceritakan tujuan bertandang ke daerah istimewa Yogjakarta ini dan kenapa cuma seorang sahaja. Orang seperti Pak John sangat unik kerana disamping rumahnya yang sangat dan terlalu kemas serta rapi, pemakaiannya agak merendah diri, tutur kata yang perlahan seperti orang yang telah banyak menempuh pengalaman.

Aku melontarkan pandangan ke arah pelekat muka Jokowi yang tertampal di depan pintu kamar saiz sebesar 100mm diameter. Orang di sini benar-benar mempunyai semangat nasionalisme yang tinggi.

Pak John keluar meninggalkan kamar untuk memberikan sedikit privasi kepada aku, katanya. Saat melangkah keluar untuk ke bilik air, kedengaran sayup-sayup lagu keroncong. Suasana larut malam itu tiba-tiba jadi klasik. Tanpa segan silu, aku mengetuk pintu bilik Pak John yang terbuka sedikit.

"Pak, ini lagu keroncong Bengawan Solo yang saya sering dengar dan meminatinya."

"Oh iya, iya. B-E-N-G-A-W-A-N S-O-L-O." Dengan cukup berusaha, dia cuba menyebut dengan satu patah satu patah bagi menunjukkan sebutan yang betul.

Ternyata betullah lagu keroncong Bengawan Solo itu dicipta semasa pendudukan Jepun dan menjadi hits sehingga diterjemahkan dalam bahasa Jepun.

Malam itu, aku belajar bahawa masih ada lagi manusia sejujur dan ikhlas seperti Pak John. Pada mulanya aku agak ragu kerana beberapa kali saat mengheret basikal, dia agak gementar dan dua kali menjatuhkan basikalnya dengan tidak sengaja. Kemungkinan dia mabuk atau ada sesuatu yang membuatkan dia hilang deria rasa pada tangannya atau penyakit yang aku sendiri tidak tahu.


Sebagai seorang tetamu, aku tidak berani melontarkan soalan-soalan berkaitan. Ada satu ketika, dia menepuk-nepuk dada dan berusaha menyakinkan aku bahawa dia adalah seorang muslim dan memberikan aku sehelai sejadah yang berbau harum untuk solat. Malam itu aku belajar sesuatu keberuntungan.

Selesai solat Subuh esoknya, aku menghulurkan salam bersama sekeping wang satu ringgit sebagai tanda persabahatan. Mungkin aku akan bertemu lagi dengan Pak John sekiranya ada keberuntungan pada bila-bila masa. Semoga Tuhan memurahkan rezeki Pak John.

"Pak, saya minta izin foto bareng. Saya mau buat penulisan." Pak John menganggukkan kepala sebelum menyarungkan topi bagi menutup rambutnya yang agak jarang.
 
Sambungan Segmen IV - Goa Pindul dan Gondola Pantai Timang
 

Kembara di Bumi Jawa Timur Segmen I - Bromo Meletuskan Rasa Kagum

Johor Bahru - Jogjakarta - Surabaya - Malang - Banyuwangi - Malang - Jogjakarta - Johor Bahru
 
Mengamati Matahari terbit di penanjakan utama Bromo boleh dikatakan sebuah perjuangan walaupun tidak setinggi Gunung Semeru, bukan kerana ketinggiannya tetapi meredahi ramainya orang yang berpusu-pusu menuju ke penanjakan utama bagi melihat seni bina Tuhan yang unik ini. Pada mulanya terbit rasa kesal kerana hampir ribuan Jeep memenuhi sepanjang jalan sisi kiri dan kanan jalan. Karbon Monoksida yang menyengat pernafasan mencacatkan udara fajar ketika itu walaupun sejuknya hingga menggigit tulang dan suasana berkabus yang sepatutnya nyaman.

 
Sebelum menaiki jalan curam yang berturap ke penanjakkan utama, kami melewati kawasan berkabus tebal dengan pencahayaan yang terbatas daripada pacuan empat roda. Melewati kawasan ini seolah-olah memasuki alam Bunian yang penuh mistik. Mujur pemandu Jeep yakni Mas Andi sudah terbiasa dengan kerenah debu dan kabus seawal jam 12:00 malam. Mas Andi yang tidak pernah gagal melayani kami betul-betul seperti pelancong kelas satu sehinggakan pintu masuk Jeep dibukakannya untuk kami. Kadang-kadang terasa janggal dan bagi mengelakkan rasa janggal, terpacul keizinan untuk melayani kami seperti teman atau saudara sahaja. Dia menganggukkan kepala, tetapi masih lagi melayan kami tidak ubah seperti pelancong kelas pertama. Mungkin itu adalah santun yang ditunjukkan kepada para pengunjung ke sini.

Setelah hampir 3 jam perjalanan, Jeep di parkir di sisi jalan sebaris dengan ratusan Jeep atau pacuan empat roda yang lain. Suasana jam 3 pagi itu tidak ubah seperti di pasar jualan ayam, daging kambing dan sayuran. Telah dimaklumkan bahawa bulan Ogos adalah bulan paling padat dengan pengunjung dan di Bromo ini, tidak akan pernah sunyi. Lebih kurang 1 km lagi untuk sampai ke penanjakkan utama bagi menyaksikan Matahari terbit di pergunungan Bromo. Untuk menjimatkan masa, kami menaiki ojek atau motosikal tumpangan yang akan membawa kami mencelah keramaian orang dan ratusan pacuan empat roda di sisi kanan dan kiri jalan yang simpang siur. Berbaloi dengan bayaran 20,000 ribu Rupiah, kami berjaya meletakkan diri di spot penanjakkan utama bagi menikmati pancaran cahaya mentari pagi di pergunungan Bromo. Sebab lain kami mendapatkan ojek adalah kerana kesejukkan yang menggigit pada waktu itu mungkin kerana tubuh badan belum lagi dapat membiasakan kesejukkan udara yang membaluti. Terasa diri ini terlalu manja. Aku tertawa sendiri.

Sekitar jam 6 pagi, langit fajar yang kelam sedikit demi sedikit bertukar warna jingga mentari pagi hingga terpercik dan menyentuh ke wajah. Terasa sedikit hangat. Aku pejamkan mata, dan menikmati sedikit vitamin D yang terkandung di dalamnya. Dari jauh, kelihatan pergunungan Bromo dengan beberapa kepul asap letusan gunung volkano yang mewujudkan suasana dramatis pada ketika itu. Struktur gunungnya yang berbentuk konikal yang dikerat hujung runcingnya tidak ubah seperti zaman ketika wujudnya haiwan-haiwan primitif atau dinasour yang hidup berlatarbelakangkan pergunungan seperti ini. Tapi mungkin aku silap dan terlalu banyak menonton Mighty Morphin Power Rangers dulu. Pengaruh media massa betul.


Walaubagaimanapun, aku percaya Bromo telah berjaya meletuskan rasa kagum buat kesemua pengunjung yang datang dari seluruh pelosok dunia dengan sajian pemandangan yang menakjubkan. Memandangkan ini hari pertama di Bumi Jawa Timur, dapat disimpulkan perjalanan ke Bromo ini agak santai kerana cara termudah ialah dengan menyewa Jeep tetapi tidak perlu mendapatkan khidmat juru pandu. Tips yang paling bermakna ialah bagi mengelakkan tersepit dalam keramaian orang dan gagal menikmati Matahari terbit dengan puas, terdapat jalur turun merentas pagar di spot penanjakkan utama. Sedikit trekking menuruni bukit dan merentas belukar sudah cukup bagi mendapatkan spot privasi yang lebih natural.

Cukup berterima kasih kepada saudara Mas Dani kerana telah membantu mendapatkan sebuah mobil untuk perjalanan ke tiga tempat utama iaitu bermula daripada Stasiun Keretapi Surabaya Gubeng ke Bromo, Tengger dan air terjun Madakaripura, Probolinggo dan kawah Ijen di Banyuwangi. Pada mulanya perjalanan kami bertiga mendarat di Bandara Adisucipto, Yogjakarta dan menaiki keretapi daripada Stesen Tugu, Yogjakarta langsung ke Stasiun Surabaya Gubeng. Oleh kerana mobil tersedia untuk tiga hari perjalanan, kami makan, tidur dan tukar pakaian cuma di dalam mobil.

Perjalanan Awal - Johor Bahru ke Yogjakarta lalu merentas Bumi Jawa Tengah bersama Agro Wilis

Perjalanan dari Bandara Adisucipto Yogjakarta ke Stasiun Tugu Yogjakarta mengambil masa sekitar 30 minit dengan menaiki teksi tambang. Dengan menggunakan kebolehan berkomunikasi dalam bahasa Indonesia walaupun tidak terlalu fasih, negosiasi adalah hal terpenting untuk mendapatkan bayaran yang terendah. Itu tidak akan terjadi sekiranya mengambil langsung teksi di dalam kawasan bandara yang boleh mencapai lebih 100,000 Rp satu arah. Kami beruntung kerana ketika melintas rel keretapi di luar pintu masuk Bandara Adisucipto, kami bertemu dengan Pak Gun dengan teksi tambangnya lalu menawarkan harga yang cukup rendah.

Berbicara soal kota Yogjakarta sepanjang perjalanan di dalam teksi tambang Pak Gun boleh disimpulkan sebagai muqadimmah kepada trip pada kali ini. Soal macet, soal tempat istimewa yang harus dikunjungi, soal keramaian pengunjung di daerah istimewa Yogjakarta ini sedikit sebanyak memberikan gambaran kepada aku buat trip solo tiga hari terakhir nanti.

Sempat berhenti di Alpha Maret untuk mendapatkan tiga tong gas butene bagi melengkapkan gajet buat pendakian ke puncak Semeru nanti.

Hamizan menghulurkan air teh botol kepada Pak Gun sebagai tanda penghargaan untuk menghilangkan dahaga kerana cuaca di sini agak kering dek musim kemarau. Sekecil-kecil penghargaan sebegini adalah penting lebih-lebih lagi ketika mengembara di negeri orang kerana sedar atau tidak, itu akan membangkitkan semangat persaudaraan. (Aku menganggukkan kepala)

Aku sengaja tidak peka terhadap pemandangan sekeliling Kota Yogja kerana ingin memberikan kejutan kepada diri untuk tiga hari terakhir nanti. Untuk saat ini, fokusku hanya untuk menuju ke Surabaya.

Sejurus sampai ke Stasiun Tugu Yogjakarta, kami menukarkan tiket keretapi yang sudah dibeli sebulan awal yang lalu di Indo Maret, kepada tiket asli. Musim perayaan yang lalu mengakibatkan tiket bakal penuh kerana ramai yang pastinya mudik ke kampung buat sambutan aidilfitri. Seeloknya tempahan awal tiket akan memudahkan perjalanan lebih-lebih lagi untuk ke Jawa Timur yang kerana jaraknya dari satu daerah ke daerah lain yang jauh-jauh belaka. Kemudahan di stesen keretapi di sini boleh dikatakan sangat teratur dan moden. Tiketnya yang asli boleh saja dicetak langsung di mesin pencetak yang telah disediakan. Hanya perlu masukkan nombor tempahan tiket sahaja.

Melihat seunik nama Agro Wilis di atas tiket keretapi ke Surabaya Gubeng, terus membangkitkan semangatku untuk memulakan pengembaraan di Bumi Jawa Timur. Kadang-kadang aku merasakan diri terlalu tamak untuk pergi ke semua tempat yang memberikan banyak inspirasi menyebabkan pelan perjalanan tampak padat. Akan tetapi, semuanya itu tidak mustahil asal siap menghadapi kejutan. (Tertawa sendiri)

Aku merelakan Agro Wilis membawa diriku langsung ke Surabaya, sebuah kota kedua terbesar di Indonesia dan amat mahsyur dengan nama jolokkan Arema, pasukan bola sepak yang menjadi kebanggaan para nasionalis jati tanah Jawa Timur. Melihat Matahari terbenam dan saat langit melabuhkan tirai di jendela keretapi Agro Wilis merupakan bonus kepada perjalanan yang memakan masa 4 jam. Buku dan tandas boleh dikatakan juga teman kebosanan.

Mencari Sosok Dian Sastrowardoyo di Pasir Berbisik, Bromo
 
Kira-kira jam 7 pagi, kami turun dari penanjakkan utama Bromo dan menyambung perjalanan untuk menuju ke sebuah kawasan gurun berpasir yang dipanggil Pasir Berbisik. Saat melabuhkan langkahan pertama di Pasir Berbisik sedikit terbit harapan untuk bertemu sosok Dian Sastrowardoyo berbaring sambil mendakapkan pipi dan telinga di atas hamparan pasir untuk mendengarkan bisikkan pasir. Bingung juga apa yang didengarkan oleh Dian Sastrowardoyo dalam filem Pasir Berbisik dan itu juga sedikit sebanyak menjadi sebab mengapa aku ke sini.

Ijen Blue Fire - Fenomena unik yang berlaku hanya dua lokasi di dunia. (Bersambung)