Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Sengaja Aku Datang ke Kotamu

“Sengaja aku datang ke kotamu. Lama nian tidak bertemu. Ingin diriku mengulang kembali. Berjalan-jalan bagai tahun lalu.”

Lagu Sepanjang Jalan Kenangan sedang bermain menerusi corong aplikasi Spotify yang baru sahaja aku muat turun semalam. Sedikit sebanyak, kepulangan ke kota ini atas urusan kerja, mengembalikan kenangan saat pertama ditugaskan di sini. Nagoya, lebih khusus. Masjid Baitu-Syakur yang dulu masih dalam renovasi, sekarang sudah hampir siap sepenuhnya. Tiada lagi kanvas terbentang menutupi mimbar. Jemaahnya tetap ramai seperti dulu. Solat Maghrib di sini sendiri, melihat orang-orang yang datang dari seluruh pelusuk daerah di Indonesia, memberikan banyak refleksi terhadap diri. Raut muka, Bahasa pertuturan, tingkah laku mereka mengajar banyak hal. Aku menarik nafas sambil tersengih sendiri.

Dahulu sering disebut, di sini lah, sebelah neraka dan sebelah lagi syurga. Lelucon yang sering diungkapkan apabila ada yang menanyakan tempat aku bermaustatin di sini. Di sebuah rumah kost atau rumah kedai yang mempunyai banyak bilik yang disewakan, rata-rata orang asing seperti aku. Kerana banyak orang asing, ramai yang membuat mulut seringkali orang asing membawa perempuan pulang ke bilik. Tahu sahajalah apa lagi yang dilakukan kalau bawa perempuan pulang. Mustahil bawa pulang kerana mau ajar memasak. Lawak hambar.

Demikian apa pun yang diceritakan orang, tidak kira di mana Bumi dipijak, di situlah langit dijunjung dan di situ lah keperibadian serta prinsip hidup harus dijaga. Tidak perlu terlalu masuk kambing mengembek dan masuk kandang harimau mengaum. Tergantung dalam suasana apa. (Menjelingkan mata)


Hal pertama yang aku lakukan apabila tiba di sini adalah menikmati setiap inci tubuh ayam sambel idjo Podomoro yang sangat kuat memancing nafsu makan. Kalau dahulu, hampir setiap minggu sekali, Ashraful, Syahera, Hamizan dan Esdelyn sering berlumba-lumba mengajak untuk ke sini. Aku hanyalah penggemar dan pengikut yang kadangkala berubah kesetiaan. Mana tidaknya, kalau sudah sebulan empat kali, tidakkah kau merasa bosan? Warong kecil di tepian longkang yang meriah dengan tikus-tikus bagaikan kucing peliharaan. Namun keenakkan ayam bersama sambal hijau mentah yang digaul bersama mentega itu cukup membuat kami lupa akan semua yang buruk itu. Ternyata betul, cinta itu buta. Cuma Alhamdulillah, berkat sokongan pengunjung tegar seperti kami, satu cawangan telah ditubuhkan dengan kondisi restoran yang lebih bersih dan selesa. Ruang atau kedai baru betul-betul bertentangan dengan warung kecil yang lama di Jalan Imam Bonjol. Pengudaraannya lebih bagus, ruang makan lebih luas tetapi para penghibur jalanan tetap melontarkan vokal sambil memetik gitar. Sekarang, mereka akan berdiri di satu sudut, bagai pentas utama. Ada cermin dan sinki di sebelah. Kalau dilihat dari sudut ini, boleh kelihatan sisi belakang tubuh sang penghibur yang bertukar-tukar hampir setiap 10 minit. Macam seni lah menurut aku. Pada malam sekembalinya aku di sini, seorang penghibur jalanan membawa lagu Sepanjang Jalan Kenangan lagi. Ini adalah sebuah kebetulan. 

Walaupun baru sahaja empat bulan meninggalkan kota ini, namun terlalu banyak hal yang aku ditinggalkan. 

No comments: